Technologie: magistrala CAN obchodzi 40 urodziny – czym jest i jak działa?

Technologie: magistrala CAN obchodzi 40 urodziny – czym jest i jak działa?

Chyba każdy kierowca jest świadomy ilości elektroniki w dzisiejszych samochodach, a nawet jeśli nie – to każdy chyba wie, że jest jej bardzo dużo. Jak to jednak jest, że wszystkie te urządzenia komunikują się wzajemnie sprawnie i mimo wszystko – stabilnie. Za działanie całej elektroniki w pojeździe odpowiada magistrala CAN. Czym jest? Jak powstała? Co sprawia, że jest tak skuteczna? Magistrala CAN obchodzi w 2021 roku swoje 40. urodziny – warto przypomnieć sobie jak bardzo zrewolucjonizowała motoryzacje!

Magistrala CAN – jak powstała?

O dzisiejszych samochodach mówi się, że są pełne elektroniki – to fakt. Warto jednak zaznaczyć, że na początku lat 80. ubiegłego wieku w samochodach osobowych nierzadko dochodziło do sytuacji, że długość kabli w pojeździe przekraczała 3 km i wagę 50 kg. To właśnie wtedy rozpoczął się technologiczny boom, dzięki któremu dziś mamy klimatyzację, ABS, elektroniczny wtrysk i zapłon, poduszki powietrzne (można tak długo). Wówczas elektronikę opierano o mikroprocesory. Wzrastająca liczba osprzętu elektronicznego pchnęła branże automotive do rozwiązania problemu ilości okablowania w pojeździe, wszystkie te urządzenia bowiem muszą się ze sobą sprawnie komunikować.

Magistala CAN jest globalnym standardem – znajduje się w zasadzie w każdym współczesnym samochodzie.

Jak magistrala CAN zrewolucjonizowała przemysł motoryzacyjny (i nie tylko)

W roku 1981 roku firma Bosch opracowała właśnie magistralę CAN – urządzenie, które pozwoliło na komunikację całej elektroniki w pojeździe w sposób stabilny. Potrzeba wprowadzenia takiej technologii, to nie tylko wymagania branży motoryzacyjnej – luksusowy pojazd tamtych lat posiadał 50 kg kabli, śmigłowiec zaś 200 kg – dlatego opracowanie magistrali CAN było dość ważne dla wielu gałęzi przemysłu.

Wiemy uż, że magistrala CAN, tudzież szyna CAN – jak też się ją nazywa, służy komunikacji pomiędzy urządzeniami elektronicznymi w samochodzie. Opiera się ona wymianę danych między ów urządzeniami. Pozwala osiągnąć prędkość do 1 Mb/s i jest dwuprzewodową, pół-dupleksową siecią. Co bardzo istotne – każdy podsystem sieci jest równorzędny, inicjując transmisję.

CAN – niemal wzorcowa stabilność i bezpieczeństwo przesyłu danych

Szyna CAN jest urządzeniem bardzo bezpiecznym i mimo upływu 4 dekad od jej opracowania, wciąż jest niezastąpiona w motoryzacji – głównie za sprawą sprzętowej obsługi protokołu i kontroli błędów.

  • Szyna CAN osiąga prędkość przesyłu danych do 1 Mb/s, przy czym jest to wartość najwyższa przy zachowaniu odległości 40 m. Wraz ze wzrostem odległości prędkość maleje.
  • Urządzenie przeprowadza transmisję bez jednostki nadrzędnej, czyli z uwzględnieniem priorytetu. Podczas kolizji magistrala CAN nie utraci dzięki temu informacji – jak czarna skrzynka.
  • Cechuje się ona bardzo dużą odpornością na zakłócenia elektromagnetyczne. Odpowiadają za to zróżnicowane techniki transmisji bitów. Statystycznie raz na 1000 lat ciągłej pracy, może zdarzyć się jeden przekłamany bit.
  • Magistrala CAN jest systemem odpornym na zwarcia, przerwane przewody i inne uszkodzenia rezystorów. Przerwany lub zwarty ze źródłem napięcia/masą przewód nie powoduje usterek magistrali. To bardzo ważne, ponieważ usterki pojedynczych urządzeń korzystających z CAN – tych seryjnych, jak i akcesoryjnych, nie powodują żadnych uszkodzeń w infrastrukturze elektronicznej samochodu.
Magistrala CAN łączy wszystkie urządzenia elektroniczne w pojeździe.
Schemat urządzeń komunikujących się dzięki magistrali CAN we współczesnym samochodzie

Za co odpowiada magistrala CAN?

Za wszystko. Przy czym, żeby sobie uświadomić, co oznacza „wszystko” – kilka przykładów. CAN pozwala na funkcjonowanie wszelkich elektronicznie sterowanych urządzeń na pokładzie, systemu info-rozrywki, poduszek powietrznych i wszystkiego, z czym namacalnie obcujemy na co dzień w samochodzie. To jednak jest to, co widzimy – nie dostrzegamy wielu parametrów, za których obsługę szyna CAN także odpowiada – mowa m.in. o nacisku na osie, statusu hamulca, aktualnej wartości momentu obrotowego, położenia przepustnicy, ciśnienia turbodoładowania, działania systemów bezpieczeństwa i tak jeszcze przez godzinę.

BMW iDrive – choć to nowoczesny system, także korzysta z komunikacji wewnątrz magistrali CAN.

I to właśnie z powodu swojej kompleksowości i stabilności, magistrala CAN jest tak skuteczna i mimo 40 lat na karku nie szybko doczeka się następcy. To właśnie bezpieczeństwo i stabilność magistrali CAN jest podstawą skuteczności działania immobilizerów CAN.

Udostępnij, jeśli uważasz ten artykuł za wartościowy

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Model czwartej generacji Nissan X-Trail, jedyny 7-osobowy SUV z elektryfikacją, jest już dostępny w Polsce. Wersja Tekna, wyposażona w napęd e-POWER e-4ORCE, jest najczęściej wybierana przez klientów.
2023-01-17
Prowadzenie samochodu po spożyciu alkoholu jest nie tylko niebezpieczne, ale także nielegalne w większości krajów. Jednak co jeśli ktoś chciałby wypić piwo bezalkoholowe zanim usiądzie za kierownicą? Czy może to być niebezpieczne lub nielegalne?
Jeśli szukasz pomysłu na prezent dla osoby, która należy do grona fanów motoryzacji, to mamy dla ciebie kilka ciekawych propozycji.
"Skasowałem kilka bryk - nie żałuje dziś..." - śpiewał Krzysztof Krawczyk, który odszedł z tego świata 5 kwietnia 2021 roku.
2021-04-06
1 kwietnia 1997 z taśmy zjechały pierwsze egzemplarze Deawoo-FSO Polonez Caro Plus - ostatniej wersji kultowego w Polsce samochodu.
2021-04-01
Immobilizer CAN - urządzenie, które unieruchamia samochód w sposób cyfrowy na wiele sposobów. Działa z samochodami spalinowymi, ale także hybrydami i autami elektrycznymi.