1.04.1997 – Rozpoczęcie produkcji Deawoo-FSO Polonez Caro Plus

1.04.1997 – Rozpoczęcie produkcji Deawoo-FSO Polonez Caro Plus

FSO produkował jeden ze swoich szlagierowych modeli – Polonez od 1978 roku. Pierwszy model, ochrzczony w naszej kulturze jako „Borewicz” miał oznaczenie FSO Polonez 1500 MR’78. W momencie wprowadzania na rynek modelu Caro Plus – Borewicz miał 19 lat.

FSO Polonez Caro Plus nie był primaaprilisowym żartem

Model Caro Plus przedstawiono światu 21 marca 1997 roku, a 1 kwietnia z taśmy produkcyjnej zjechały pierwsze egzemplarze. Caro Plus nie wprowadził wielkich modernizacji – odświeżono produkowany od 1991 roku model Caro, jednak był to ostatni produkowany Polonez. Względem wersji Caro, odświeżono wygląd – wymieniono całą deskę rozdzielczą, pojawiło się kilka akcentów zewnętrznych jak nowa atrapa chłodnicy czy blenda na tylnej klapie.

Od strony technicznej niewiele się zmieniło – Caro Plus otrzymał niewielkie modyfikacje w silniku, choć po 98. roku finalnie zaprzestano korzystania z gaźników na rzecz wtrysków. Oferta silnikowa ograniczała się do trzech wariantów benzynowych o pojemnościach 1398 ccm i 1598 ccm oraz jednego diesla 1,9 L. W zależności od wariantu samochód dysponował mocą od 76 do 103 KM w przypadku silników benzynowych. A dzięki wielopunktowemu wtryskowi rozwijał szalone 160 km/h. Tu jest ciekawostka – najmniejszy silnik, czyli 1,4 L rozpędzał się do 100 km/h w czasie 11,5 sekundy i choć nie brzmi to zjawiskowo, to wersje 1.6 L potrzebowały w zależności od wersji od 16,5 do 18,1 sekund. Silnik osiągał maksymalną moc przy 6000 obr./min!

Modyfikacje te pozwoliły przeżyć Polonezowi kolejne 5 lat, a jego produkcja została zakończona w 2002 roku, co oznacza, że przeżył 24 lata. W tym czasie motoryzował on Polskę i to nie tylko jako samochód osobowy dla rodzin. Ze względu na mnogość wariantów nadwozi, Polonez pełnił rozmaite role. Wersje Caro Plus można było spotkać w nadwoziach:

  • Hatchback
  • Sedan
  • Kombi
  • Pick-up
  • Kombivan

Przez 24 lata produkcji Polonez był także eksportowany do innych krajów. Najwięcej aut trafiło do Chin (~41 335 szt.) i Wielkiej Brytanii (29 785 szt.). Polonez był także znany w takich egzotycznych zakątkach jak Fidżi czy Kostaryka, choć nie można mówić o wielkim sukcesie – w obu przypadkach trafiły tam po 3 samochody.

Warto także zaznaczyć, że w ciągu tego czasu powstało mnóstwo prototypów, a także rajdowych i wyścigowych wersji Poloneza – niektóre projekty są wciąż dostępne do oglądania. Polonez miał napęd na tylną oś, przez co do dziś wielu amatorów upalania, kupuje go jako „gruza”.


Zdjęcie nagłówka autorstwa Goldrs – Praca własna, CC BY-SA 4.0, Wikimedia

Udostępnij, jeśli uważasz ten artykuł za wartościowy

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Model czwartej generacji Nissan X-Trail, jedyny 7-osobowy SUV z elektryfikacją, jest już dostępny w Polsce. Wersja Tekna, wyposażona w napęd e-POWER e-4ORCE, jest najczęściej wybierana przez klientów.
2023-01-17
Prowadzenie samochodu po spożyciu alkoholu jest nie tylko niebezpieczne, ale także nielegalne w większości krajów. Jednak co jeśli ktoś chciałby wypić piwo bezalkoholowe zanim usiądzie za kierownicą? Czy może to być niebezpieczne lub nielegalne?
Jeśli szukasz pomysłu na prezent dla osoby, która należy do grona fanów motoryzacji, to mamy dla ciebie kilka ciekawych propozycji.
"Skasowałem kilka bryk - nie żałuje dziś..." - śpiewał Krzysztof Krawczyk, który odszedł z tego świata 5 kwietnia 2021 roku.
2021-04-06
Immobilizer CAN - urządzenie, które unieruchamia samochód w sposób cyfrowy na wiele sposobów. Działa z samochodami spalinowymi, ale także hybrydami i autami elektrycznymi.
Za działanie całej elektroniki w pojeździe odpowiada magistrala CAN. Czym jest? Jak powstała? Co sprawia, że jest tak skuteczna?