Pod koniec lutego Senat Berlina przyjął Plan Rozwoju Miasta dla Mobilności i Ruchu Drogowego (Stadtentwicklungsplan Mobilität und Verkehr – Step MoVe), a w efekcie użytkowanie samochodów z silnikiem spalinowym zostanie zabronione do 2035 roku.
Berlin Step MoVe – zeroemisyjna stolica Niemiec
Przyjęty plan jest wynikiem dość ciężkich negocjacji pomiędzy partiami: Socjaldemokratów, Zielonych i Lewicy. Jeśli plan ten uda się z powodzeniem wdrożyć w życie, to stolica Niemiec – Berlin, stanie się miastem o zerowej emisji do 2035 roku (oczywiście w kontekście emisji CO2). Projekt Step MoVe autorstwa Partii Zielonych, a właściwie senator Regine Günther został uznany przez pozostałych partnerów koalicyjnych za zbyt śmiały, wprowadzono więc zmiany. Obecnie przyjęty plan zakłada, że w średniej perspektywie czasowej należy stworzyć strefę zeroemisyjną wewnątrz pierścienia lekkiej kolei miejskiej do 2030 roku, a następnie rozszerzyć ją wraz z rozwojem infrastruktury ładowarek akumulatorów elektrycznych w nowoczesnych samochodach do 2035 roku.
Berlińskie Step MoVe – ustawa i prawo
Przyjęty projekt nie jest ustawą samą w sobie, lecz tworzy filozofię dla polityki mobilności oraz ruchu drogowego na najbliższą dekadę. Oznacza to więc, że zmian tu jeszcze może zajść sporo. W zasadzie plan tego rodzaju musi uwzględnić bardzo wiele kwestii, a obecnie takie elementy, jak finansowanie, rozszerzanie oferty transportu publicznego, wprowadzenie opłat za wjazd do miasta oraz cennik miejsc parkingowych, nie zostały jeszcze ustalone. Obecnie parkowanie w Berlinie jest względnie tanie, bowiem dwuletni bilet na osiedlu kosztuje 20,40 EUR. Parkowanie w miejscach atrakcyjniejszych, przy drodze to już wydatek co najmniej 220 EUR.
Podwyżki kosztów parkowania, w tym opłat za parkowanie krótkoterminowe, są nadal przedmiotem dyskusji i na tej płaszczyźnie porozumienia jeszcze nie znaleziono. Partia Zielonych planuje wprowadzenie opłat miejskich lub obowiązkowej składki dla każdego mieszkańca Berlina z czym Socjaldemokraci się nie zgadzają.
Tak czy inaczej – posunięcia tego typu na pewno będą także bodźcem do rozwijania infrastruktury komunikacji miejskiej – głownie elektrycznych kolejek i tramwajów. Miejmy nadzieje, że inne stolice także zaczną myśleć w dłuższej perspektywie o takich rozwiązaniach. Step MoVe to śmiały krok, który będziemy bacznie obserwować.
Więcej informacji na temat Step MoVe
Step MoVe koreluje się z założeniami norm EURO 7. Więcej na temat projektu w oficjalnej broszurze dostępnej na www.berlin.de, która rozpoczyna się słowami: