Zasięg samochodów elektrycznych a zimowe warunki pogodowe: spadek o nawet 35%?

Źródło: https://a.allegroimg.com/original/121b2f/224aa1714bb8a316687573dc5f9f
Zasięg samochodów elektrycznych a zimowe warunki pogodowe: spadek o nawet 35%?

Zimne temperatury mogą mieć znaczący wpływ na wydajność akumulatorów, co może być szczególnie irytujące dla zasięg samochodów elektrycznych. Niektóre modele mogą tracić nawet do 35% swojego zasięgu w warunkach o niskiej temperaturze.

Aby lepiej zrozumieć ten problem, firma Recurrent Auto postanowiła przeprowadzić badania i opracować ranking samochodów elektrycznych, które są odporne na mróz. Warto zauważyć, że baterie samochodów elektrycznych mogą być szczególnie narażone na obniżenie wydajności w niskich temperaturach, ponieważ ich działanie opiera się na chemicznych reakcjach, a te mogą być zaburzone przez zimno. Dlatego też, szukając samochodu elektrycznego, warto rozważyć modele, które są bardziej odporne na mróz, aby móc cieszyć się nie tylko wysoką wydajnością, ale także niezawodnością w różnych warunkach pogodowych.

Warto też pamiętać, że niskie temperatury nie wpływają tylko na wydajność baterii, ale także na ogólną wydajność samochodu, taką jak np. opór toczenia opon czy sprawność układu chłodzenia. Dlatego też, jeśli mieszkasz w miejscu o zimnym klimacie, warto wziąć te kwestie pod uwagę podczas zakupu nowego pojazdu.

Czy temperatura ma wpływ na zasięg samochodów elektrycznych?

Temperatura ma znaczący wpływ na zasięg samochodów elektrycznych, niezależnie od tego, czy tego chcemy, czy nie. Im niższa temperatura na zewnątrz, tym więcej energii elektrycznej jest potrzebne do utrzymania odpowiedniej temperatury w samochodzie i akumulatorze. W niskich temperaturach reakcje chemiczne i fizyczne w baterii również zachodzą wolniej, co zwiększa zużycie energii i skutkuje mniejszym zasięgiem na jednym ładowaniu.

Firma Recurrent Auto zbadala 14 najpopularniejszych samochodów elektrycznych i określiła, jak zmiana temperatury wpływa na ich zasięg. Dzięki danym pochodzącym z ponad 7000 pojazdów zarejestrowanych w Stanach Zjednoczonych, mogli oni oszacować utratę zasięgu w procentach w zależności od temperatury. Wniosek, jaki można wyciągnąć z tych obliczeń, jest następujący: im niższa temperatura, tym większy wpływ ma ona na zasięg samochodów elektrycznych.

zasięg samochodów elektrycznych
Źródło: https://cleantechnica.com/files/2022/12/Recurrent-range-and-termperatture-chart.jpg

Podczas testu zimowych warunków, niektóre modele samochodów elektrycznych zanotowały znaczny spadek zasięgu w porównaniu do standardowych warunków. Luksusowy Jaguar I-Pace stracił jedynie 3% swojego zasięgu, natomiast Audi e-tron 8%. Inne modele, takie jak Tesla i Chevrolet Bolt, odnotowały spadek zasięgu odpowiednio o 15-19% i 32%. Volkswagen ID.4 również zanotował spadek zasięgu o 30%.

Jak ograniczyć takie zjawisko?

W celu uniknięcia znaczącego spadku zasięgu podczas zimy, warto korzystać z dostępnych funkcji w nowoczesnych samochodach elektrycznych, takich jak pompy ciepła i opcja wstępnego podgrzewania akumulatora przed naładowaniem.

Aby zminimalizować utratę zasięgu podczas jazdy, warto korzystać z ekonomicznych trybów jazdy i ograniczyć prędkość. Nawigacja wbudowana w samochód może pomóc w wyborze optymalnej trasy, co również przyczyni się do oszczędności energii. Zamiast ogrzewania powietrza za pomocą klimatyzacji, lepszym rozwiązaniem jest korzystanie z trybu podgrzewania foteli i kierownicy. Należy jednak pamiętać, że nie da się całkowicie uniknąć opisywanego problemu. Jednakże, utrata zasięgu jest tymczasowa i nie wpływa na ogólną wydajność baterii. Wraz ze wzrostem temperatury na zewnątrz, zasięg samochodu powinien stopniowo wrócić do normalnych wartości.

Jak naładować samochód elektryczny, gdy jest zimno?

Zasięg to jedno, a ładowanie to coś innego. Zimne temperatury sprawiają, że jony przepływają przez komórki baterii wolniej, co powoduje nagromadzenie się litu poza węzłem i jego przemianę w nieczynny metal. Ten proces nazywany jest lutowaniem litu i może zakłócić przyszły przepływ energii oraz zużyć niektóre z litu, które powinno zasilać baterię, co może prowadzić do spadku mocy i zasięgu.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej szczegółów, firma Recurrent mówi, że anody baterii są wykonane z materiałów takich jak grafit, które mają strukturę sieciowatą. Podczas ładowania baterii jony litu przepływają z katody do anody i są przechowywane w tych przestrzeniach sieciowatych. Jeśli ładowanie odbywa się w zimnym miejscu, jony wchodzą do anody wolniej i nagromadzenie się litu poza nią może prowadzić do lutowania metalicznego. Niektóre z tych jonów stopniowo wchodzą do anody z czasem, ale niektóre pozostają lutowane na zewnątrz, co trwale zmniejsza pojemność i zwiększa opór wewnętrzny baterii.

Przygotował: Łukasz Rosikoń

Więcej podobnych artykułów znajdziesz na stronie głównej AutoPrasa.pl

Udostępnij, jeśli uważasz ten artykuł za wartościowy

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Produkcja samochodów w Czechach wzrosła w ubiegłym roku o 10 procent, pomimo utrzymujących się skutków pandemii, niedoborów chipów i kryzysów energetycznych.
2023-01-20
Prognozy na 15 stycznia 2023 wskazują na stabilność ceny paliw, jednak warto regularnie sprawdzać ceny w różnych lokalizacjach.
2023-01-13
Volkswagen inwestuje w produkcję akumulatorów: w Polsce: decyzja co do lokalizacji, może zostać podjęta wkrótce.
2023-01-12
Firma SsangYong, producent samochodów sportowych i terenowych, zostaje oficjalnym sponsorem Wisły Płock - polskiego zespołu piłkarskiego.
Wypadek na rondzie - sprawca to młody kierowca 18 lat, nie panował nad pojazdem, przeciął rondo i zakończył jazdę na skrzyżowaniu.
2023-01-10
Nissan Qashqai został najlepiej sprzedającym się samochodem w Wielkiej Brytanii w 2022 roku, pomimo trudności z dostępem do części.