Porsche ogłosiło, że do 2022 r. rozpocznie prace nad produkcją nowej generacji paliw. Chodzi o paliwo syntetyczne i choć ten cel określany jest przez producenta samochodów jako nowoczesny, tak idea paliw syntetycznych jest dość stara. Pamiętajmy, że takie paliwa w Niemczech już w produkowano i to na skalę przemysłową przed 80 laty na potrzeby czołgów podczas II wojny światowej.
Paliwo syntetyczne, a etanol
Gwoli ścisłości – paliwo syntetyczne nie jest etanolem. Etanol jest rodzajem alkoholu, który powstaje w procesie fermentacji i choć można nim zasilać silniki spalinowe, tak muszą być one specjalnie dostosowane do korozyjnego działania etanolu, podczas gdy paliwo syntetyczne nie generuje takiego problemu.
Paliwo syntetyczne, o którym Porsche mówi ma być wytwarzane w technologii „gas to liquids”, w której CO2 jest poddawane reakcji z wodorem. Powstaje wówczas metanol, a ten w kolejnych etapach produkcji sprawia, że powstaje syntetyczny węglowodór, którym może być syntetyczna benzyna lub olej napędowy.
Wodór, a paliwa syntetyczne
Co nowego zapytacie – Porsche odpowiada – okoliczności. Obecny rozwój technologii ma ułatwić cały ten proces, ponieważ i on wymaga masowego globalnego przestawienia się na produkcję energii elektrycznej z wykorzystaniem wiatru, słońca i innych znanych branży OZE metod. Wymagana bowiem jest produkcja wodoru, a ta jest możliwie neutralna w pod względem emisji CO2 dzięki elektrolizie wody poprzez produkcję zrównoważonej energii elektrycznej.
Wprowadzanie wodoru jako nośnika energii nabiera ogromnego tempa i jest to jeden z najlepszych sposobów magazynowania kolosalnych ilości nadwyżki zrównoważonej energii. Idea prosta – produkowany w nocy prąd posiada nadwyżki, których nie należy marnować – można z niego wytwarzać wodór. A ten w połączeniu z wychwytywanym z atmosfery CO2 ułatwia także proces zrównoważonej produkcji paliw syntetycznych.
Emisja CO2 z paliwa syntetyczne będzie równa emisji dwutlenku węgla wydobytego w celu wytworzenia ów paliwa, a więc jest neutralne i nie wyrządza szkód środowiskowych.
Paliwo syntetyczne, a ich użycie w silnikach spalinowych
Tak wytworzone paliwo syntetyczne jest także czystsze pod względem emisji innych szkodliwych substancji, od obecnie używanych paliw kopalnych. Co ważne – takie paliwo może być kompatybilne ze starszymi, jak i nowymi jednostkami napędowymi, bez konieczności ich modyfikacji – czego nie da się powiedzieć o samochodach zasilanych bioetanolem. Ba, takie paliwo jest także spójne z obecną infrastrukturą transportu i dystrybucji paliw płynnych.
Omawiane procesy są drogie – jednak spadek ich cen jest oczekiwany wraz ze wzrostem produkcji wodoru i co za tym idzie – całego paliwa syntetycznego. Rozwiązanie to ma wiele zalet w stosunku do samochodów elektrycznych, niemniej należy pamiętać, że silniki spalinowe wciąż posiadają dużo niższą sprawność niż silniki elektryczne. Na ten moment możemy jedynie bacznie obserwować. Jest to idea romantyczna, zwłaszcza w wykonaniu Porsche, ponieważ dzięki paliwom syntetycznym świat może zachować silniki typu Boxer!