W ostatnich latach kilka globalnych marek produkujących samochody postanowiło dokonać „rewolucyjnego” re-brandingu. To wprawdzie zbyt mocne określenie – nikt przecież nie zaburza dzisiaj stabilnego wizerunku marki ot tak, ale z biegiem lat widać, że takie posunięcia mają sens i pozwalają lepiej wpisać się w obecną estetykę codzienności. Daleko nie szukając – na taki krok zdecydowały się m.in.: Volkswagen i BMW.
Zmiany w logo BMW i VW
Operacje na logo Volkswagena w 2019 zdają się być trafione, na efekt idący za zmianą pomysłu BMW trzeba jeszcze trochę poczekać. Obie marki zdecydowały się na prostotę – „płaskie” logotypy i sygnety bez żadnych przetłoczeń, cieni i gradientów mających nadać wygląd 3D. BMW natomiast posunęło się nieco dalej, do „radykalnego” pomysłu i postanowiło zastąpić czarny pierścień wokół śmigła wariantem transparentnym. Krótko mówiąc – zamiast czerni, mamy tam kolor nadwozia. Efekt?
Choć wielu nie pamięta logo sprzed 20-30 lat, ale tak w przypadku BMW, jak i VW zauważalny jest powrót do pewnych norm z ubiegłego wieku. Dotychczasowe przetłoczenia i cienie były prawdopodobnie trendem, który narodził się wraz dość „pstrym” designem ostatnich dekad idącym za szybkim rozwojem internetu i technologii. Świat nieco się opamiętał i zdaje się już nie przesadzać tam, gdzie to niepotrzebne. Poza tym – minimalizm się sprzedaje. Zauważamy to nie tylko w re-brandach automotive, ale też w innych branżach, a także w designie rozwiązań webowych i OS-ów, które są chyba największym nośnikiem informacji i grafik obecnie.
Nowe logo Renault
Na podobny krok zdecydował się właśnie francuski producent, który wraz z premierą konceptu – modelu 5, potwierdził nowe logo Renault. Wyląduje ono na maskach aut w 2024 roku. Nie dziwne jest, że podobnie jak wyżej wspomniane marki – Renault cofa się o kilka dekad i rezygnuje z zabiegów mających nadać wygląd 3D. Obecna propozycja jest najbliższa wariantowi, który działał w latach 1972 – 1992, choć jest to wariant jeszcze bardziej uszczuplony.
Nam się podoba nowe logo Renault – lekkie i proste projekty są lepsze. Zdaje się, że wychodzimy z trendów pstrego marketingu.
PS – nie jestem żadnym grafikiem, to tylko moje spostrzeżenia 🙂
Materiały prasowe: Renault, BMW, VW Media Press