Sportowe auto do 200 tys. złotych? Hyundai i30 N, Golf R, Megane RS, S3 – wiadomo, jakie są typy. Cześć z nich, to samochody z napędem na przednią oś, inne zaś przekraczają budżet 200 tys. złotych. Szukamy samochodu o mocy co najmniej 250 KM, z napędem AWD. Samochód ma być zaprojektowany jako sportowiec (w ramach realiów) – bez pozerstwa, choć ma być daily, więc całkowicie bez kompromisów się nie da. Cena salonowa nie może przekraczać 200 000 zł. Możliwości się zawężają.
Sportowy samochód do 200 tys. złotych z salonu – głównie hot-hatche.
Na wstępie ustalmy jedno – w tym budżecie ciężko znaleźć usportowione na serio auto, które nie będzie hatchbackiem lub o hatchbacka oparte. Nawet najsłabsze wersje Jaguara F-Type czy Toyoty Supry to pułap rzędu 300 tys. PLN.
Jeden samochód nie spełnia naszych kryteriów, ale niewspomnienie o nim byłoby grzechem. Model Toyoty – GT86 w 2021 roku doczeka się aktualizacji, tym razem będzie oferowany z większym i mocniejszym motorem – 231 KM i 2.4 L pojemności. Dlaczego wspominam o GT86? To doskonały samochód i pomimo „śmiesznej” mocy, daje ogrom frajdy. Poza tym to jest Toyota – nie zawiedzie nas. No i ma silnik Subaru – jedynej marki, która umożliwia Kowalskim posiadaniem jednostki typu Boxer.
Audi S3 2021 (od 194 400 PLN brutto)
Dużo mocy i napęd AWD? Nie mogło zabraknąć Audi, które przyzwyczaiło nas do produkowania jednych z mocniejszych „aut na co dzień”, które potrafią znacznie więcej niż komfortowo dowieźć nas do pracy czy na zakupy. Poniżej 200 000 PLN można kupić prekonfigurowany model z nie najgorszym wyposażeniem. Cena katalogowa pozwalająca skonfigurować pojazd samodzielnie, to 194 400 PLN.
Konfigurator AUDI S3 SPORTBACK – audi.pl
- Pojemność silnika – 1984 cm3
- Moc maksymalna 310 KM – 228,00 kW
- Max moment obrotowy – 400 Nm
- Przyspieszenie 0-100 km/h 4,8 s
Volkswagen T-Roc R (od 186 290 PLN)
Miało być sportowo i bez pozerstwa, a tu upasiony crossover. Trend na auta tej konstrukcji jest ogromny, więc i producent w poszukiwaniu klientów postanowił usportowić model T-Roc. Czy jest sportowy? To jest Crossover, ale moc 300 KM i niespełna 5 sekund do setki zadowoli amatorów mocniejszych wrażeń.
Konfigurator Volkswagen T-Roc R – volkswagen.pl
- Pojemność silnika – 1984 cm3
- Moc maksymalna 300 KM – 221,00 kW
- Max moment obrotowy – 400 Nm
- Przyspieszenie 0-100 km/h – 4,9 s
Cupra Leon 2.0 TSI (od 157 300 PLN)
Kolejny wariant koncernu VAG, który posiada 2 litrowy, 300-konny silnik benzynowy. Cupra przeszła re-branding, a wygląd tych samochodów może się podobać. Cena zachęca, a na drogach mniej jest tych aut niż VW. Na uwagę zasługuje także wariant Cupry z motorem 1.4. Jest to 245-konna hybryda, która pozwala pokonać ponad 50 km na silniku elektrycznym. Wada? Napęd na przód. Samochód bez względu na jednostkę napędową występuje w nadwoziach hatchback i kombi (Sportstourer)
Konfigurator Cupra Leon 2.0 TSI – cupraofficial.pl
- Pojemność silnika – 1984 cm3
- Moc maksymalna 300 KM – 221,00 kW
- Max moment obrotowy – 400 Nm
- Przyspieszenie 0-100 km/h -5,7 s
Mini Clubman/Countryman John Cooper Works (od 170 400 PLN)
To propozycja z gatunku „ciekawych”. Mini to BMW, a BMW potrafi robić rześkie samochody. Mini już nie jest gabarytowo małe, jak niegdyś, ale hej – 306 KM i 5 miejsc trzeba gdzieś upchać! Mini występuje w wielu nadwoziach, choć pod spodem to podobne konstrukcje – do wyboru do koloru.
Konfigurator różnych modeli Mini – mini.com.pl
- Pojemność silnika – 1998 cm3
- Moc maksymalna 306 KM – 225,00 kW
- Max moment obrotowy – 450 Nm
- Przyspieszenie 0-100 km/h – 4,9 s
Mercedes A35 AMG (od 194 100 PLN)
Szybkie, nieprzesadnie drogie samochody, które nadadzą się na co dzień? Nie mogło zabraknąć Mercedesa! Model A35 oferowany jest jako hatchback lub limuzyna – zwłaszcza ten drugi to ciekawa alternatywa dla droższego modelu CLA. A35 jest mniej hardcorowe od wariantu 45S, ale z mocą ponad 300 KM, napędem AWD i systemem „Hey Mercedes!” nudy nie będzie.
Konfigurator Mercedes A35 AMG Hatchback – mercedes.pl
- Pojemność silnika – 1991 cm3
- Moc maksymalna 306 KM – 225,00 kW
- Max moment obrotowy – 400 Nm
- Przyspieszenie 0-100 km/h – 4,9 s
BMW M135i (od 200 300 PLN)
BMW nieco przespało moment, w którym małe konstrukcje z mocnymi jednostkami stały się popularne, ale z ostatnią generacją serii 1 oraz nową serią 2, Bawarczycy doścignęli konkurencje. O gustach się nie dyskutuje, ale wielu uważa, że nie są to samochody szczególnej urody.
Konfigurator BMW M135i – bmw.pl
- Pojemność silnika – 1998 cm3
- Moc maksymalna 306 KM – 225,00 kW
- Max moment obrotowy – 450 Nm
- Przyspieszenie 0-100 km/h – 4,8 s
Toyota Yaris GR (od 143 900 PLN)
No i przyszła pora na samochód, który wciąga nosem wszystkie pozostałe i szczerze, jest jedynym sportowcem z krwi i kości w tym zestawieniu. Samochód, który powstał w oparciu o doświadczenia teamu Gazoo Racing w serii WRC. Nowy Yaris ma sztywną podłogę, większy rozstaw osi niż poprzednik i co najważniejsze – AWD, 261 KM, Torsena i czystą rajdowy charakter. Yaris GR spełnia normy klasy WRC2. To będzie legendarny samochód, który miejmy nadzieje przyniesie inne podobne modele.
Konfigurator Toyota Yaris GR – toyota.pl
- Pojemność silnika – 1618 cm3
- Moc maksymalna 261 KM – 192,00 kW
- Max moment obrotowy – 360 Nm
- Przyspieszenie 0-100 km/h – 5,2 s
Podsumowanie: jaki sportowy samochód do 200 tys. złotych wybrać?
Jest to kwestia realnych potrzeb, pasji do motoryzacji, oferty dealera i wielu innych – kilka przesłanek jednak jest. Jeśli poszukujesz możliwie bezkompromisowego samochodu – zdecyduj się Toyotę Yaris GR. Więcej miejsca i komfortu – postaw na Cupre w wariancie Sportstourer. T-Roc pewnie znajdzie odbiorców doceniających jego wygląd i nowoczesny charakter. Pozostaje nam jeszcze Mini – te samochody od zawsze miały swoich klientów i wciąż tak pozostaje, są to auta z charyzmatyczną aparycją i oryginalnym wnętrzem – można się zakochać.
Na koniec zostawiam Audi, BMW i Mercedesa – trzon europejskich marek premium. Każde z nich jest z pewnością poprawnie wykonane i daje frajdę z jazdy, każde z nich daje podobne osiągi i tu wybór najczęściej jest decyzją przywiązania do marki. To nie dla mnie – ja wybieram 3 cylindry i Toyotę Yaris GR.